Wednesday, February 3, 2010

Jangan sedih apabila kamu tidak dihargai Tetapi sedihlah apabila kamu sudah tidak berharga lagi.


Nikmat weeeiii mkn oren dari pokok!! aku hargai pokok itu

“Aaaghhhh!!! Tention betul aku mcm nie!!!” kawanku masuk kebilik dengan nada tinggi menggunung.terkejut seisi bilik aku dengan kelakuannya.napa weeiii…aku memulakan rentak bicara..entah la mcm bodoh je deme nie..penat2 aku buat keja tu..nak apriciate sikit pon tak..ye pon ckp la trima kasih ke ap ke..ni komen lak lebih2..kawan aku mula mengeluarkan lava terbuku dibenak kalbu..kami hanya tersenyum melihat wajahnya yang jarang2 merah kemarahan seperti itu..Ya Muhammad (bukan nama sebenar)..ko buat bodoh je la ngan benda2 mcm 2..fhm2 la nama pon perempuan..ape yang ko nak kisahkan sgt..skrg2nya ko ade jugak perempuan minta tolong..dari aku nie lagi tak laku…Ahmad (bukan nama sebenar) menyempuk dengan yakin dan pasti lantas tergelak kami semua malam itu… Kisah lama ini menjelma tiba semula tatkala aku mengasak minda mencari idea untuk mengisi ruang kosong ini.Kisah 2 tahun yang lalu tatkala dibangku sekolah..kenangan yang pasti susah untuk dimasukkan ke recycle Bin.

Cerita insan tidak dihargai satu cerita yang sinonim dalam kehidupan setiap yang bernama manusia.Mungkin dan yakin kita mesti pernah melalui keperitan hidup seperti ini.Sehingga kan pernah di moviekan di astro ria “Pondok Buruk” lakonan rosyam noor dan Khatijah Abdullah tentang kisah sepasang suami isteri yang dibuang anak-anak gara-gara tidak dihargai lagi.Teruja aku melihat lakonan mereka sehingga pernah masuk ke Berita Harian dalam ruang komen agar meminta telemovie itu ditayangkan semula.Wwah!!! hebat sunggun penangannya..tetapi apa pengajaran yang aku ambil bukan tentang anak-anak itu sangat kerana tanggung jawab mendidik anak bermula dari ibu bapa..itu WAJIB!!! Sedihlah apabila kamu sudah tidak berharga lagi kepada keluarga dan masyarakat!Dalam hal bercinta khususNya,bagi aku bukan satu kepentingan atau hal besar apabila kita tidak dihargai pasangan kita.Tetapi satu mainpoint disini ialah adakah kita berharga buat pasangan kita???jawab la! Seringkali kita mencari dan mempersoalkan kenapa dia tidak hargai aku??cuba kali ini kita tukar gaya bercinta dengan Tanya pada diri kita..berhargakah aku untuk dia..sekaligus ini akan menutup lubang2 masalah yang terbuka..Kita melihat diri sendiri..bukan bermakna kita kalah atau maruah tercalar..tapi bagi aku ia satu petanda bahawa kita hampir kepada kemenangan bersama.itu nama CINTA yang tiada penghujung.Dalam konteks hidup ini.persoalan siapa salah itu bukan taruhan utama,yang bersalah itu akan dihukum mengikut pelembagaan tuhan.Itu pasti dan wajib dilaksanakan tanpa perbincangan menafikan.(TITIK)disamping itu apa yang sama penting ialah penyelesaian kepada masalah itu.itu yang harus dibincangkan.Dengan itu insyaAllah kita pasti berharga kepada manusia dan akan dihargai.Tapi ingat “Jangan kamu rasa sudah beriman selagi kamu belum diuji”!!! Berkata untuk aku dan kamu!!!

No comments:

Post a Comment