Friday, January 15, 2010

Cinta Ku Tulis..Agar mereka sedar..

Tiada kata seindah rupa jika nawaituNya sehina nanah.Menjadi seorang hakim tu kadang kala lebih mudah daripada menjadi seorang dai'e yang berjuang di tanah gersang jordan ini.Tetapi kesenangan itu lah yang telah membawa perpecahan kepada sahabat kita disini.manusia suka menghukum manusia walaupon tiada prosiding mahkamah dilaksanakan.kesan yang amat mendalam dalam jiwa kita ialah kita mula berburuk sangka terhadap DIA yang mungkin ada cacatNya.tapi layakkah kecacatan itu dihukum.siapa kita untuk menghukum? John Mc'chuli dalam buah akalNya Law in my life mengatakan "aku seorang Hakim yang bukan menghukum tapi menasihati dan berharap kepada kebaikan" Bagaimana seorang Hakim sivil mampu berfikir sedemikian inikan kita sarjana muda timur tengah sanggup menabur fitnah dan berburuk sangka..Lupakah kita pada MainOrder Allah SWT dalam kitabnya Al Hujuraat : 12.

Mengapa perlu hal bilik dibawa keluar semata2 untuk memperolehi saham dan buah bicara sesama kita..menjaga tepi kain manusia itu perlu..Hanya dalam kain saja jangan dok kalut. sahabat-sahabat sekalian..kita masih jauh dalam lautan ilmu ini.janganlah kita lemas dalam ombak hasil ciptaan orentalis itu..kita makin lemah dibius biah jahiliah ini.Sultan Muhammad AL Fateh pernah berpesan kepada askarNya yang jauh lebih tuan dari diriNya..dalam keadaan genting itu,tatkala bibik-bibik pembebasan kota Constaintinople daripada kerakusan puak zalim,Beliau berkata "Andai kamu sedar sudah tercicir daripada landasan matlmat ini..kembalilah kamu kepada persatuan ini (jemaah Islamiah).." Jelas akhirnya formula ini berjaya dengan izin Allah.Mengapa kita perlu buta dalam menilai pengajaran sejarah yang infinitiNya penuh dengan nilai ketamadunan yang diredhai..Kesedaran invidualisme itu penting tetapi kesedaran itu perlu diikan bersama satu kesatuan ummah..Paderi Buhaira dan samuel juga sedar akan wahyu yang akan turun ke sekalian alam pada tahun gajah itu.Tapi kesedaran itu hanya bersifat invidualisme yang akhirNya samuel lari ke dalam gua di Yaman dan Buhaira bertapa keseorangan di Busra..KesanNya kesedaran itu tidak sekukuh Kaabah Baitullah. AkhirNya Wahyu diturunkan kepada Nabi tercinta Muhammad B Abdullah yg kisahNya bermula atas kesedaran baginda pada kejahilan ummat arab jahilliah. Baginda turun ke lubang kejahilan itu.menarik keluar kuarga terdekat dan sahabat tercinta.Yang akhirNya membina satu Persatuan yang berjaya menutup lubang kejahilan..Itulah kekuatan kesedaran yang diikat dengan Ukhwah..

Sahabat-sahabat sekalian..tatkala pencacian itu sedang rancak terhadap nabi Muhammad.Baginda tidak pernah menghukum arab jahiliah itu sebagai manusia yang hina.Tidak pula tercatit dalam lembaran sejarah baginda memboikot persatuan arab jahiliah itu..Malahan baginda sering bermunajat dan berdoa agar mereka sedar dan kembali kepada persatuan yang membawa kebaikan.Oleh itu wajar kita sebagai mahasiswa mengahayati dan memahami wasilah perjuangan baginda.Mengapa perlu diboikot? Mengapa perlu mencari dan memperbesar salah orang lain..? mengapa perlu diprovok dengan kecacatan manusia?sedarlah!!! Palestina di sebelah terus masih di hina oleh musuh Allah..sedang kita menghina saudara sendiri dengan tomahan dan fitnah..bersatulah dengan fikrah dan amal kita..Moga kita berjaya menjadi Mahasiswa Penggerak Darul Islamiah..aku bercakap untuk aku dan kamu!!!

Ahlil Bayt University
Mafraq Jordan

No comments:

Post a Comment